Privacyverklaring
In deze privacyverklaring leggen we uit hoe het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) omgaat met cookies en persoonsgegevens.
Inhoudsopgave
- Verantwoordelijkheid voor verwerking persoonsgegevens in het Omgevingsloket
- Waarom we persoonsgegevens verwerken
- Welke persoonsgegevens we verwerken
- Grondslag voor verwerking persoonsgegevens
- Cookies
- Aan wie worden persoonsgegevens verstrekt?
- Bewaring persoonsgegevens
- Uw rechten over uw persoonsgegevens
- Beveiliging van uw persoonsgegevens
- Bijwerken privacyverklaring
1. Verantwoordelijkheid voor verwerking persoonsgegevens in het Omgevingsloket
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het Omgevingsloket is onderdeel van de landelijke voorziening van het DSO.
Overheidsorganisaties kunnen ook samenwerken met andere overheden en/of adviseurs als ze een aanvraag behandelen. Dat doen ze via de Samenwerkfunctionaliteit van het DSO. Als overheidsorganisaties op deze manier samenwerken, zijn de organisatie die het initiatief heeft genomen voor de samenwerking en de Minister van BZK samen verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.
2. Waarom we persoonsgegevens verwerken
We gebruiken uw gegevens om de dienstverlening van het Omgevingsloket aan te kunnen bieden en te verbeteren. Daaronder vallen persoonsgegevens die onderdeel uitmaken van een aanvragen en meldingen, evenals persoonsgegevens die u opgeeft bij het aanmaken van een account.
3. Welke persoonsgegevens we verwerken
Wij verwerken de volgende persoonsgegevens binnen landelijke voorziening van het DSO.
Bij bezoek site Omgevingsloket zonder inloggen
Als u de site van het Omgevingsloket bezoekt zonder in te loggen, verwerken we de volgende gegevens:
- Gegevens die belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat het DSO goed werkt. Dat zijn onder andere:
- gegevens in technische logbestanden voor onderzoek naar systeemfouten
- gegevens over de herkomst en kenmerken van het netwerkverkeer
- gegevens over de kenmerken van de gebruikte software en hardware
- het IP-adres
- sessiegegevens
- Vragen en klachten van personen die contact opnemen met het Informatiepunt Leefomgeving. Van deze personen verwerken we onder andere de volgende gegevens:
- naam
- e-mailadres en/of telefoonnummer
Bij gebruik Omgevingsloket na inloggen
Als u het Omgevingsloket gebruikt nadat u bent ingelogd, verwerken we de volgende gegevens:
- gegevens om u te identificeren, zoals:
- uw burgerservicenummer
- uw eHerkenningpseudoniem in combinatie met het identificatienummer van de organisatie
- uw uniek identificerend nummer bij authenticatie buiten Nederland maar binnen de Europese Unie
- profielgegevens, zoals:
- uw naam
- uw e-mailadres
- uw telefoonnummer
- uw functie
- uw voorkeursinstellingen
- gegevens in auditlogbestanden voor incidentoplossing, onderzoek naar oneigenlijk gebruik en bewijsvoering in juridische geschillen of procedures, zoals:
- interne identificatienummer (DSO-Id)
- de gebeurtenis
- de datum en het tijdstip van de gebeurtenis
- uw IP-adres
Om aanvragen of meldingen naar overheidsorganisaties te sturen
Als het Omgevingsloket uw aanvraag of melding doorstuurt naar een overheidsorganisatie, verwerken we de volgende gegevens:
- gegevens om te communiceren met de gebruiker, zoals:
- uw naam
- de naam van uw organisatie
- uw adres
- uw e-mailadres
- uw telefoonnummer
- gegevens om u als gebruiker te identificeren, zoals uw burgerservicenummer of het identificatienummer van uw organisatie
- gegevens om uw bericht te kunnen beoordelen volgens de regels die daarvoor gelden, zoals:
- gegevens over de activiteit
- gegevens over de locatie waar u de activiteit gaat doen
- als het nodig is: de vermogensrechtelijke status in relatie tot die locatie
- als het nodig is: financiële gegevens
Om gegevens uit te wisselen bij samenwerking tussen overheidsorganisaties en/of met adviseurs
Als overheidsorganisaties samenwerken met elkaar en/of met adviseurs bij de behandeling van uw aanvraag of melding, verwerken we de volgende gegevens:
- gegevens om met u te communiceren, zoals:
- uw naam
- de naam van uw organisatie
- uw adres
- uw e-mailadres
- uw telefoonnummer
- gegevens om u als initiatiefnemer te identificeren, zoals uw burgerservicenummer of het identificatienummer van uw organisatie
- gegevens om de aanvraag, melding of gegevens en documenten te kunnen beoordelen volgens de regels die daarvoor gelden, zoals:
- gegevens over de activiteit
- gegevens over de locatie waar u de activiteit gaat doen
- de vermogensrechtelijke status in relatie tot die locatie
- financiële gegevens
- indien van toepassing: gegevens over derden die direct betrokken zijn bij de activiteit waar het bericht over gaat, zoals:
- de naam
- het adres
- het telefoonnummer
- de functie
- een bewijs van vakbekwaamheid
4. Grondslag voor verwerking persoonsgegevens
Wij verwerken uw persoonsgegevens op basis van een wettelijke verplichting uit artikel 6 lid 1 sub c AVG, (vindplaats: Omgevingsbesluit(Opent andere website in nieuw tabblad)).
5. Cookies
Cookies zijn kleine tekstbestanden die bij uw bezoek aan onze website automatisch op uw computer, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Zie voor meer informatie hierover onze cookiepagina.
6. Wie uw persoonsgegevens krijgt
Overheidsorganisaties die aangesloten zijn op het DSO krijgen de persoonsgegevens die ze nodig hebben voor de afhandeling van uw aanvraag of melding. Welke gegevens dat zijn, staat hierboven in de sectie ‘Welke persoonsgegevens we verwerken’ onder de kop ‘Om aanvragen of meldingen naar overheidsorganisaties door te sturen’. Deze gegevens krijgen ze zodat ze uw vergunningsaanvraag of melding kunnen behandelen.
Ook overheidsorganisaties en adviseurs die samenwerken aan de behandeling van uw aanvraag of melding krijgen uw persoonsgegevens. Welke gegevens dit zijn, staat hierboven in de sectie ‘Welke persoonsgegevens we verwerken’ onder de kop ‘Om gegevens uit te wisselen bij samenwerking tussen overheidsorganisaties en/of met adviseurs’.
Verder geven we geen persoonsgegevens aan derden zonder uw voorafgaande ondubbelzinnige toestemming. Uitzonderingen hierop zijn een wettelijke verplichting om gegevens te verstrekken, zoals de wettelijke plicht om op verzoek gegevens te verstrekken aan opsporingsdiensten. Een andere uitzondering is het verstrekken van gegevens aan een overheidsorgaan of rechtspersoon met een wettelijke taak die nodig is om het Omgevingsloket veilig en betrouwbaar te houden.
7. Bewaring persoonsgegevens
Wij verwerken niet meer gegevens dan wettelijk vereist en bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan wettelijk voorgeschreven. Persoonsgegevens worden bewaard op computerservers die op Nederlands grondgebied staan. Deze gegevens worden niet doorgegeven aan landen buiten de EU.
De gegevens die voor het gebruik het Omgevingsloket worden verwerkt, moeten bewaard worden volgens de geldende wettelijke bewaartermijnen. Deze termijnen zijn er om burgers bepaalde informatie te kunnen geven als ze erom vragen, en om te voldoen aan de zorgplicht van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om beveiliging en betrouwbaarheid van de voorziening te garanderen.
De voorgeschreven bewaartermijn kan per persoonsgegeven verschillen, omdat hier andere veiligheidsaspecten voor gelden. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen:
- De persoonsgegevens in technische logbestanden worden 5 dagen op de webserver bewaard. Daarna blijven de logfiles 90 dagen bewaard voor uitsluitend beveiligingsredenen en worden ze ook alleen daarvoor bekeken.
- Sessiegegevens worden bewaard tot het moment dat u de sessie beëindigt.
- Auditlogbestanden worden niet langer dan vijf jaar in de landelijke voorziening bewaard.
- Gebruikersgegevens worden niet langer dan achttien maanden bewaard in de landelijke voorziening nadat u uw account heeft opgeheven.
- Een nog niet ingediend formulier en daarbij behorende gegevens en documenten worden niet langer dan een jaar in de landelijke voorziening bewaard, gerekend vanaf het tijdstip van de laatste bewerking. Een ingediende vergunningsaanvraag of melding wordt maximaal één jaar bewaard. Deze termijn kan op verzoek van de behandelende overheidsorganisatie met een jaar worden verlengd als dat nodig is voor de behandeling van de vergunningsaanvraag of melding.
- Overheidsorganisaties kunnen samenwerken aan de behandeling van een aanvraag met andere overheidsorganisaties en adviseurs. De gegevens worden niet langer dan een jaar bewaard in de landelijke voorziening. Deze termijn kan met een jaar worden verlengd als dat nodig is voor de behandeling van de aanvraag of de beoordeling van de melding of gegevens en documenten. Dat kan op verzoek van de overheidsorganisatie die het initiatief heeft genomen tot de uitwisseling van gegevens.
Deze bewaartermijnen zijn vastgelegd in hoofdstuk 14 van het Omgevingsbesluit.
8. Uw rechten over uw persoonsgegevens
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
BZK heeft een functionaris voor gegevensbescherming. Deze functionaris houdt intern toezicht op de privacywetgeving. U kunt contact met deze functionaris opnemen via postbusfg@minbzk.nl.
Bent u het niet eens met de reactie op een verzoek? Of heeft u een klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens? Die kunt u indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Op hun website leest u meer over klachten indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens(Opent andere website in nieuw tabblad).
9. Beveiliging van uw persoonsgegevens
De beheerorganisatie van het DSO neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Heeft u de indruk dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of dat er aanwijzingen zijn van misbruik? Neem dan contact op met het Informatiepunt Leefomgeving(Opent andere website in nieuw tabblad).
10. Bijwerken privacyverklaring
Op basis van nieuwe inzichten kunnen wij deze privacyverklaring bijwerken en zo nodig aanscherpen. Het Omgevingsloket zorgt voor publicatie van de op dat moment geldende versie van de privacyverklaring op deze website.